نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک گفت: عملیات دفاعی جمهوری اسلامی ایران صرفاً متوجه اهداف و ظرفیتهایی است که منشأ یا مبدأ اعمال تجاوزکارانه علیه مردم ایران محسوب میشوند یا در حمایت از چنین اعمالی مورد استفاده قرار میگیرند.
وزیر امور خارجه گفت: من و همتای سعودیام بهطور مستمر در تماس هستیم و مقامهای سعودی به ما اطمینان دادهاند که بهطور کامل متعهدند اجازه ندهند از خاک، آبها یا حریم هواییشان علیه ایران استفاده شود. تماسهای ما ادامه دارد و امیدواریم برادران سعودی نیز به توافق پکن پایبند بمانند.
سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به اظهارات دبیرکل سازمان ملل مبنی بر اینکه «اکنون زمان پایان جنگ است»گفت: بیایید کمی بیطرف باشیم؛ این «جنگ» نیست، بلکه یک «اقدام تجاوزکارانه بیدلیل» است.
معاون وزیر خارجه کشورمان هشدار داد که هر کشوری به آمریکا و اسرائیل بپیوندد، جزو اهداف مشروع ماست.
در نامه ای به شورای امنیت و دبیرکل و مقامات سازمان ملل؛
سفیر ایران در سازمان ملل «تجاوز وحشیانه و غیرقانونی» آمریکا و رژیم اسرائیل را محکوم کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدامات تجاوزکارانه، تا زمان توقف این تجاوز همچنان حق ذاتی و مشروع دفاع از خود را بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد اعمال میکند و در این راستا تمامی اقدامات لازم را برای صیانت از حاکمیت، تمامیت ارضی، مردم و منافع حیاتی ملی خود به عمل خواهد آورد.»
وزیر امور خارجه در ایکس خطاب به ترامپ نوشت: جناب آقای رئیسجمهور، برنامهٔ a برای یک پیروزی نظامی سریع و تمیز شکست خورد. برنامهٔ b شما حتی با شکست بزرگتری مواجه خواهد شد.
معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «ما کشورهای همسایه را هدف قرار نمیدهیم. درباره سانحه جمهوری آذربایجان باید تحقیق شود و پاسخ شما را بدهم.»
معاون وزیر خارجه گفت: هیچ پیامی از آمریکا دریافت نکرده و حتی هیچ پیامی به آمریکا ارسال نکردهایم، زیرا ما در حال دفاع از خود هستیم و تنها بر دفاع تمرکز داریم.
در واکنش به حمله آمریکایی- صهیونی به ناوچه دنا وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا از این سابقه ای که ایجاد کرد پشیمان خواهد شد.
وزیر امور خارجه کشورمان با انتقاد از رویکرد آمریکا در قبال ایران بیان کرد که ترامپ به مردم خود خیانت کرد.
سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: اتحادیه اروپا از حرکت به سمت هرگونه طرز فکری که ایدئولوژی «نازی»ها را تداعی میکند، مخالفت کند.
عراقچی وزیر امور خارجه، در تماس تلفنی با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق، تلفنی گفتگو کرد.