وزرای امور خارجه ایران و فرانسه ظهر امروز جمعه در یک تماس تلفنی راجع به آخرین وضعیت منطقه، روند تحولات دیپلماتیک با میانجیگری پاکستان و برخی از موضوعات دوجانبه گفتگو و رایزنی کردند.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه ۲۱ خرداد) با صدور بیانیهای، نقض فاحش آتشبس توسط آمریکا را به شدت محکوم و تاکید کرد که مسئولیت پیامدهای بسیار خطرناک ناشی از این آتشافروزی بر عهده هیات حاکمه آمریکا خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با انتشار پستی در یکی از شبکههای اجتماعی نوشت:«آب نبض زندگی است» و آمریکا نبض حیات ایرانیان را هدف قرار داده هست.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمانهای بینالمللی مستقر در وین، قطعنامه ضدایرانی آمریکا و سه کشور اروپایی در شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی را غیر فنی و ادامه اقدامات تجاوزکارانه علیه ایران دانست و هشدار داد که بانیان آن باید مسوولیت پیامدهای اقدام خود را بپذیرند.
نمایندگی ایران در وین در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس تاکید کرد: پاسخ خواهیم داد.
وزیر خارجه ایران در گفت و گوهای تلفنی با وزیران خارجه ترکیه و عربستان، ضمن محکومیت تجاوز نظامی آمریکا و نقض حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران، بر حق ذاتی دفاع مشروع جهت پاسخ متقابل نیروهای مسلح مقتدر کشورمان تاکید کرد.
وزارت امور خارجه ایران تأکید کرد: ایران در استفاده از حق ذاتی دفاع از خود درنگ نخواهد کرد.
معاون حقوقی و بینالملل وزیر امور خارجه کشورمان گفت: شورای حکام نباید محل سفیدشویی تجاوز نظامی و انتقال هزینه آن به کشور قربانی باشد.
سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعاها و اظهارات نخستوزیر آلبانی علیه ایران خطاب به وی نوشت: آرام باشید و برای درک و شعور مردم خودتان احترام قائل باشید.
همزمان با ثبت پیشنویس قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در دبیرخانه شورای حکام، هیات جمهوری اسلامی ایران این متن را سیاسی، تحریکآمیز و تلاشی برای انتقال مسئولیت تجاوز از عاملان حمله به قربانی توصیف کرد.
همزمان با آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بینالمللی انرژی اتمی و انتشار برخی گزارشها درباره لابی ایالات متحده برای صدور قطعنامه ضدایرانی، نمایندگی کشورمان در وین به اعضای این شورا هشدار داد که رویکرد قهری و تقابلی، نهتنها به همکاری منجر نمیشود، بلکه چشمانداز دستیابی به راهحل دیپلماتیک را تضعیف میکند.
وزارت خارجه:
وزارت امور خارجه بیان کرد: آتشبس در لبنان، بخش لاینفک تفاهم آتشبس مورخ ۱۹ فروردین ۱۴۰۵ بود و دولت آمریکا مسئولیت مستقیم در قبال نقضهای آتشبس از سوی رژیم صهیونیستی است.