نیویورک ـ خبرگزاری جمهوری اسلامی : « هانس بلیکس » رئیس سابق بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قبل از حمله نظامی آمریکا به عراق در کانادا گفت که آمریکا باید از عراق درس بگیرد و بداند که اقدام نظامی محدودیت های خود را دارد.
وی که در کنفرانس صلح جهان در ونکوور کانادا شرکت کرده بود , گفت : که آمریکا هم در زمینه یافتن سلاحهای کشتار جمعی در عراق و هم در زمینه ایجاد دمکراسی در آن کشور شکست خورده است .
بلیکس که 16 سال مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بود , گفت که دولت بوش منشور سازمان ملل را دور انداخته است .
مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتقاد از کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا گفت که رایس می گوید « ما صبر نمی کنیم تا ابر قارچی شکل ( ناشی از بمب اتمی ) را ببینیم و بعد حمله کنیم » و این جمله خود نقض ماده 51 منشور سازمان ملل است که بدون حمله به یک کشور امکان پاسخ وجود ندارد.
بلیکس به زمان جنگ عراق اشاره کرد و گفت : رسانه های آمریکا پس از اینکه گزارش من را دیدند شدیدا مورد انتقاد قرار دادند و زنده زنده پوست کندند. وی در آن زمان صریحا ادعای سیستم اطلاعاتی آمریکا را مبنی بر وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق رد کرده بود.
مدیر کل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد : « من مخالف سیاستهای آمریکا هستم و نه مخالف آمریکا».