صفحه نخست

بین الملل

سیاسی

چند رسانه ای

اقتصادی

فرهنگی

حماسه و جهاد

دیدگاه

آذربایجان غربی

آذربایجان شرقی

اردبیل

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران بزرگ

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

کهگیلویه و بویراحمد

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

صبح صادق

محرومیت زدایی

صفحات داخلی

صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۹:۰۳  ، 
شناسه خبر : ۱۹۴۲۱

تنها راه‌حل بحران لبنان پذیرش اصل مشارکت است هرگز از اسرایمان صرفنظر نمی‌کنیم

معاون دبیرکل حز‌ب‌الله لبنان ارتش این کشور را مسوول روشن شدن پرونده‌ی درگیری اخیر در بیروت دانست.

به نوشته‌ی روزنامه السفیر -چاپ لبنان- شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، در مراسمی که انجمن اسرا و آزادگان به مناسبت روز آزادی برگزار کرد، اظهار داشت: سربازان اسراییلی جز در راستای قرارداد تبادل اسرا با اسرای لبنانی آزاد نخواهند شد.

وی تاکید کرد: ما از موضع قدرت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و مطمئن هستیم که به نتیجه خواهد رسید .

وی عنوان داشت: ما هرگز از اسرایمان صرفنظر نخواهیم کرد و چنانچه از ما می‌خواهند از موضع انسانی اسرای اسراییلی را آزاد کنیم، اعلام می‌داریم که آماده‌ایم در راستای قراردادی عادلانه این اقدام را انجام دهیم و در این راستا از هیچ یک از اسرایمان چشم پوشی نخواهیم کرد.

قاسم تصریح کرد: اسراییل باید شروط حزب‌الله لبنان را بپذیرد و تمامی اسرایی را که این حزب خواستار آزادی آنان است، آزاد کند.

وی در ادامه با اشاره به حوادث عصر یکشنبه در بیروت که به کشته و مجروح شدن 59 لبنانی منجر شد، اظهار داشت: ارتش لبنان باید با احساس مسوولیت کامل حقایق مربوط به این پرونده را فاش سازد زیرا جز نیروهای ارتش و تظاهر کنندگان که از مردم عادی بودند کسی دیگری در صحنه این حادثه حضور نداشت.

وی افزود: در خصوص این که تیراندازی‌ها توسط عناصر ارتش و یا کسانی که پشت این نیروها پنهان شده بودند صورت گرفته یا خیر، چیزی نمی‌گویم و منتظر می‌مانیم تا نتیجه دقیق تحقیقات اعلام شود اما با توجه به شهدا و مجروحان ناشی از این حادثه باید بگویم تظاهر کنندگان حق دارند نظریات خود را بیان کرده و اعتراضشان را به گوش مسوولان برسانند و نباید آنها را به دلیل این امر سرزنش کرده و یا آنها را هدف قرار داد.

معاون دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: ما در این شرایط خواهان سه امر مهم هستیم 1- نتیجه‌گیری از تحقیقات جهت تعیین عاملان و جنایتکاران این حادثه 2- نتیجه‌گیری از این تحقیقات در نزدیک‌ترین زمان ممکن 3- فاش نمودن کامل حقایق برای مردم 4- پیگیری کامل این مساله در کنار خانواده‌های شهدا و مجروحان این حادثه.

وی افزود: ما هرگز خانواده‌های قربانیان این حادثه را تنها نخواهیم گذاشت و از همین جا صراحتا اعلام می‌کنیم زمانی که تصمیم به انجام اعتصاب عمومی و یا تظاهرات سیاسی مردمی می‌گیریم، تصمیمان را عملی خواهیم ساخت و چه در حال حاضر و چه در آینده تمامی پیامدها و نتایج آن را نیز بر عهده می‌گیریم.

این مقام حزب‌الله لبنان خطاب به حزب حاکم عنوان داشت: تهدید‌ و ترساندن کافی است. شما حربه‌ای جز این در اختیار ندارید و هیچ گونه راه‌کاری برای حل مشکلات مردم ارایه نمی‌دهید، اما بدانید که ما خواهان حل و فصل بحران هستیم و پشت هیچ کس نه سازمان ملل و نه آمریکا پنهان نمی‌شویم بلکه تمام تلاشمان را به کار می‌بندیم تا به تعهداتمان جهت احقاق حقوق ملت لبنان عمل کنیم.

وی افزود: همه می‌دانند که ما بیشترین حمایت را از ارتش لبنان جهت تحکیم نقش این ارتش در ایجاد صلح داخلی انجام داده‌ایم و هرگز قصد ایجاد تنش و مشکل با رهبران و پرسنل ارتش را نداریم اما با جرات می‌گویم که خطاکاران باید به اشتباهاتشان اعتراف کنند و گناهکاران باید محاکمه شوند.

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: فتنه و ‌آشوب‌های اسلامی، مسیحی و یا سنی و شیعه برای ما به عنوان حزب‌الله و تمامی معارضان معنا ندارد و توافق بوجود آمده بین حزب‌الله و جریان آزاد ملی لبنان یک توافق محدود نیست که بخواهد تحت تاثیر شایعات قرار گیرد، بلکه توافقامه‌ای استراتژیک و محکم است که هر کس به آن نزدیک شود سرش خواهد شکست و در این توافقنامه تغییری ایجاد نخواهد شد.

وی افزود: میشل عون رهبر جریان آزاد ملی لبنان مهمترین مذاکره کننده نزد معارضان است و چنانچه حزب حاکم به دنبال راه‌حل است،‌ باید با او مذاکره کنند.

قاسم خطاب به حزب حاکم گفت: راه‌کاری که امروز برای حل بحران لبنان مطرح است همان چیزی است که دیروز بوده و یکسال دیگر نیز همین راه‌حل موجود خواهد بود و تنها راه‌حل توافق و پذیرش اصل مشارکت است و چنانچه این توافق به وجود نیاید راه‌حلی نیز نخواهد بود.

وی با اشاره به پیشنهاد کشورهای عربی برای حل بحران لبنان گفت: ما با این طرح همکاری کردیم و از تاکید بیانیه پایانی نشست وزرای امور خارجه‌ی کشورهای اتحادیه‌ی عرب در قاهره بر ضرورت حل و فصل اختلافات مربوط به ساختار دولت متحد ملی بین احزاب لبنانی استقبال می‌کنیم.

قاسم تاکید کرد: این امر فرصت جدیدی را به وجود آورده و چنانچه دبیر کل اتحادیه‌ی عرب روش صحیحی را در حل بحران در پیش بگیرد، این رایزنی‌ها به سرعت به نتیجه خواهد رسید و کلید این امر نیز بر اصل نه غالب و نه مغلوب است.

وی در پایان از مردم مبارز فلسطین به دلیل رویارویی‌شان با نتایج شکست خورده‌ی کنفرانس آناپولیس که با حضور برخی از حکام ترسوی عرب و در حمایت از منافع اسراییل برگزار شد تقدیر کرد.

نام:
ایمیل:
نظر: