صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۴۰۴ - ۰۶:۱۳  ، 
شناسه خبر : ۳۸۸۳۱۵
با توجه به حدود ۶۰ میلیون نفری کاربران اینترنت در ایران، فراهم‌سازی امکان دسترسی و تسهیل‌گری ارتباطات و کسب‌و‌کار در این محیط ضروری است و لذا بخش نخست سوال که این سکوها به محل ارتباط‌گیری و درآمدزایی مردم زیادی تبدیل شده درست است و حقیقتا، مسئولان کشور بویژه دولت کنونی که با شعار توسعه کسب‌وکارها در این فضا سرکار آمده‌اند همین دغدغه را دارند و حتی بخشی از وعده‌های داده شده در خصوص ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری را از این طریق دنبال می‌کنند، اما یادمان نرود که در چهار قضیه ناآرامی‌ها و اغتشاشات بنزینی98، ناجنبش»ززآ«1401، جنگ‌تحمیلی12روزه و اقدامات تروریستی دیماه1404 استفاده و بهره‌گیری سوء از فضای ارتباطی اینترنت جهانی و سکوها و پلتفرم‌های بین‌المللی غرب‌‌پایه همانند اینستاگرام و غیره به عنوان عامل اصلی هماهنگ‌سازی تخریب‌ها و اقدامات تروریستی، باعث شد به صلاحدید مراجع امنیتی کشور در هنگامه آشوب ارتباطات اینترنتی و پیام رسان‌های بیگانه برای حفظ جان و مال مردم و امنیت ملی کشور قطع شود. مسلما، کسی نیست که ادعا کند این قطع قابل دفاع نیست؛ چرا که این سکوها به محلی برای هماهنگ‌سازی تخریب‌گران و تروریست‌ها برای اجرای اغتشاش و آشوب و کشتار مردم و آتش زدن زندگی و محل کار مردم تبدیل شده بودند.

در همین راستا، محمد مهدی حبیبی کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر(26/10/1404) با اشاره به محدودیت‌های اینترنتی در کشور گفت:« سکوهای بین‌المللی از هیچ تلاشی برای ایجاد آشوب در کشور ما فروگذار نمی‌کنند حتی به قواعد و قوانین و مقررات خودشان هم پایبند نیستند، همانطور که می دانیم تا پنجشنبه(18/10/1404) ساعت ده شب محدودیتی روی شبکه اینترنت اعمال نشده بود اما در همین مدت دیدیم که همه سکوها از جمله اینستاگرام، تلگرام، ایکس و واتس‌آپ به صراحت از محتواهای تروریستی و آشوب‌زا حمایت کردند و در کانال های بزرگ تبلیغ کردند و می‌توان گفت برخلاف قواعد و ضوابط خودشان در واقع عمل کردند و هیچ خط قرمزی را هم رعایت نکردند». به طور مثال در همین ماه‌های اخیر حرف از این بودکه با تلگرام مذاکره کنیم و بر اساس یک قواعد مشترکی با ما همکاری کنند، همین سکوی تلگرام بر قوانین و مقررات خودش پایبند نماند و در تمام محتواهای پرمخاطب ایرانی تبلیغات مربوط به آشوب و اغتشاش را منتشر کرد که نشان می دهد این سکو اصلاً قابلیت مذاکره ندارد.

در این خصوص می‌توان به رابطه مستقیم میان فعالیت شبکه‌های اجتماعی خارجی با میزان خسارات وارد شده به کشور اشاره کرد. علاوه بر آن، ارتباط و فرماندهی فتنه برای پخش محتوا و سازماندهی آشوب نیز از طریق این‌شبکه‌ها صورت می‌گیرد. لذا با باز بودن این شبکه‌ها با توجه به جعل‌هایی که در تصاویر اغتشاشات، خسارات‌ها، مواضع، رفتارها و تحلیل‌ها انجام می‌دهند و دروغ‌های که می‌گویند موجبات افزایش آشوب‌ها و اقدامات تروریستی را فراهم می‌کنند. از این رو، به منظور برقراری امنیت مردم، لازم است کشور مدیریت کرده و حکمرانی فضای مجازی را همواره به ویژه در ایام ناآرامی‌های اجتماعی همانند بسیاری از کشورها از جمله آمریکا به دست گیرد.

البته می‌شود در خصوص اقدامات لازم برای عدم قطع و اختلال دسترسی‌های عمومی در شرایط بحرانی و محدودیت اینترنت تدابیری اندیشید. این موضوعی فنی و کارشناسی است که باید به بحث گذاشته شود. آنچه مهم است ما باید به سمت قانونمندسازی فضای مجازی حرکت کنیم و قانونمندسازی هم به این معناست که خدمات و سرویس‌هایی که نیاز مردم هستند تامین شوند و در عین حال به ملاحظات امنیتی نیز که بخشی از همین نیازهای مردمی است توجه شود. شاید یکی از راه‌حل‌های اصلی این مسئله هم در این است که ما سکوی بومی خودمان را تقویت کنیم وقتی در شرایط بحران قرار می‌گیریم حتماً سکوی بومی متفاوت از سکوی بیگانه است به طور مثال متوجه شدیم که سکویی مثل ایکس، پرچم کشور ما را تغییر داده است که این رسماً تجاوز به حقوق این ملت است یا اگر بخواهیم با سکوهای بیگانه برای پاسخ به نیازهای مردم مذاکره کنیم و وارد ارتباط بشویم به سراغ سکوهای کشورهایی مثل چین، روسیه، هند، ترکیه و… که در حال توسعه، اهل تعامل، قانون‌پذیرند و به کشور ما پاسخگو هستند برویم و تضمین‌های لازم را از آنها بگیریم نه اینکه با سکوهایی که در کشورهایی مثل آمریکا و اسرائیل و... به دنبال براندازی و آسیب رسانی ملت اند، وارد مذاکره بشویم که ادعای توافق کرده اما در شرایط بحرانی پشت آشوب‌ها می‌مانند و از تروریست‌ها به بهانه حمایت از آزادی دسترسی به رسانه و ارتباط حمایت می‌کنند. در این راستا، مهمترین نکته، فراهم‌سازی شرایط فنی دسترسی مردم به شبکه های داخلی از جمله اینترنت ملی است که حتی در شرایط بحرانی باید فراهم باشد.

منبع: پرسمان سیاسی شماره 24