این نقشآفرینی با اسناد، اظهارنظرها و نشانگان زیر قابل تحلیل و اثبات است:
1. آمریکا، از تهدید نظامی تا جنگ روانی و حمایت لجستیکی؛ دولت آمریکا با صدور تهدیدهای آشکار نظامی، فضای بحرانی و اغتشاشی ایران در دیماه1404 را تشدید کرد. اگر در اینجا صرفا بخشی از دهها اظهار نظر و توئیت شخص دونالد ترامپ به عنوان نشانگان وکدهای اثباتکننده نقش و تمایل آمریکا به کنشگری توام با خشونت و ترور اغتشاشگران دیماه1404 را بیاوریم بدون این که به انبوه مداخلات و اظهارات سایر مقامات این کشور بپردازیم، برای اثبات نقش گاه مستقیم و گاه مباشر و معین این کشور در ایجاد شکاف در مدیریت امنیتی کشور و حمایت لجستیکی، مالی و فکری از اغتشاشات 1404 را کفایت میکند. برخی از شواهد و قرائن در رفتارشناسی سیاسی ترامپ در زمینه مداخله غیرقانونی و زورگویانه در امور ایران در حوادث تروریستی اخیر وجود دارد که علاوه بر پیروی از سهگانه؛ تحریک به خشونت، تشویق به بیثباتسازی داخلی و تهدیدهای صریح به اقدام نظامی، میتوانند محل رجوع، استناد و اثبات نقش آمریکا و ترامپ در غائله تروریستی دی1404 باشند:
1/1- دونالد ترامپ صریحاً اعلام کرده است که در صورت کشته شدن معترضان، ایران «ضربه بسیار سختی» از آمریکا دریافت خواهد کرد.
2/1- ترامپ بعد از کاهش اقدامات تروریستی در کشور و جهت روحیه دادن به عوامل تروریستی اعلام کرد که با مخالفان ایران در ارتباط است و اگر امکانش باشد آمریکا اینترنت ایران را برقرار میکند.
3/1- ترامپ در توئیت دیگری عملا به عمال و نوچههای میدانی خود دستور داد که «به اغتشاشها ادامه دهید، کمکها در راه» است.
4/1- توئیت ترامپ مبنی بر سقوط مشهد چیزی جزء افشای نقش رسوای آمریکا در اغتشاشات نیست.
5/1- ترامپ در کنار توئیت زدن، سناریوهای مداخله نظامی از حملات سایبری تا هدفگیری مراکز خاص را در دستور بررسی ارتش و پنتاگون اعلام کرد.
6/1- بحث بر سر ارائه فناوریهایی مانند استارلینک در آمریکا برای دور زدن کنترلهای داخلی همچنان ادامه دارد.
7/1- در دوم ژانویه امسال، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، بهصراحت با اذعان به حضور عوامل موساد در میان اغتشاشگران ایران در دیماه1404 در شبکه ایکس چنین پیام داد: «سال نو مبارک به هر ایرانی که در خیابان است. همچنین به هر مأمور موساد که در کنار آنهاست».
8/1- در ۳ ژانویه ۲۰۲۶، رئیسجمهور ایالات متحده اعلام کرد: «ما کاملاً آمادهایم و دستبهسلاح هستیم».
9/1- در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۶، سناتور لیندزی گراهام بهطور علنی به تحریک خشونت پرداخت و گفت: «وقتی رئیسجمهور ترامپ میگوید «شکوه را دوباره باید به ایران بازگردانیم»، یعنی معترضان در ایران باید آیتالله را شکست دهند».
10/1- در ۱۲ ژانویه، سخنگوی کاخ سفید تأیید کرد که رئیسجمهور ترامپ «در استفاده از نیروی نظامی علیه ایران تردید نخواهد کرد.» در همان روز، سناتور گراهام اعلام کرد: «رهبری ایران باید نابود شود… این بهترین فرصت از سال ۱۹۷۹ برای تغییر خاورمیانه است».
11/1- در ۱۳ ژانویه(23دی1404)، رئیسجمهور ایالات متحده اظهار داشت: «میهندوستان ایرانی، به اعتراض ادامه دهید؛ نهادهای خود را در دست بگیرید! کمک در راه است».
12/1- وبگاه مستقل آمریکایی گِرِیزُن (Grayzone) در تحلیلی ضمن تقبیح سفیدشویی شورشهای مرگبار ایران نوشت: در حالی که شورشهای مرگبار شهرهای ایران را به آتش کشید، رسانههای غربی چشمان خود را به روی این موج تکاندهنده خشونت بستهاند و به روایتسازیهای یکطرفه روی آوردهاند. اما تصاویر واقعی ایران نشاندهنده کشتن پلیسها، آتش زدن مساجد، ساختمانهای عمومی، بازارها، ایستگاههای آتشنشانی و تیراندازی اوباش مسلح در قلب شهرهاست.(24/10/1404)
2. رژیم صهیونیستی، از بهرهبرداری امنیتی تا تحریک برای براندازی؛ رژیم صهیونیستی با رصد دقیق تحولات تروریستی دیماه1404، بهدنبال بهرهبرداری حداکثری از آنها به منظور تضعیف امنیت ملی و تسلیم و تجزیه ایران بوده است. این رژیم اوضاع اخیر را فرصتی مطلوب و طلایی برای اهداف شوم خود تلقی کرده با تمام توان و با اعزام جاسوسهای موساد و نیروهای آموزشدیده مدیریت میدانی اغتشاش و ترور و کشتن ایرانیها به ویژه نیروهای امنیتی و انتظامی را در دستور کار خود قرار داده بود. برخی از اهم شواهد و کدهای اثبات مداخله، نفوذ و راهبری اقدامات تروریستی این رژیم در حوادث دی1404 به شرح زیر است:
1/2- مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل در گزارشی نوشت: نوعی سازماندهی در آشوبهای ایران وجود دارد و هنوز در مراحل اولیه آن هستیم.
2/2- سرتیپ سیمهی، رئیس سابق ستاد فرماندهی اسرائیل در مطلبی عنوان داشت: اتفاقات کنونی ایران فرصتی طلایی برای اسرائیل است؛ اسرائیل باید از این فرصت به خوبی استفاده کند.
3/2- روزنامه اسرائیلی هاآرتص فایل صوتی از یک نشست محرمانه در اسرائیل را منتشر کرده که در آن یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد از فعالیت مستقیم نیروهای اطلاعاتی اسرائیل در درون خاک ایران سخن گفت و تاکید کرد: نیروهای اسرائیلی بدون واسطه و از درون خاک ایران فعالند.
4/2- کانال 15 اسرائیل نوشت: گروههای مسلح کردی و بلوچی در مرزهای ایران فعال شده و عملیاتهای مختلفی را در ایران انجام دادهاند و این رژیم از اغتشاشگران حمایت خواهدکرد.
5/2- گیلعاد آردن، نماینده سابق رژیم صهیونیستی در سازمان ملل طی مصاحبهای اعتراف کرد: هستههای آشوب در ایران توسط سازمان موساد مسلح شدهاند.
6/2- ولید گدبان، مشاور نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل هم در چندین توییت به فارسی، مردم ایران را به ادامه این اعتراضات دعوت کرد و از آنها خواست استقامت کنند.
7/2- روزنامه اسرائیلی هاآرتص ضمن اعتراف به این که واحد۸۲۰۰ موساد، پهلوی را تبلیغ میکند، خیلی از سلطنتطلبهای فضای مجازی را اسرائیلی دانست و نوشت: «یک کارزار نفوذ دیجیتالِ گسترده به زبان فارسی در جریان بوده که از داخل اسرائیل اداره میشود… این کارزار پهلوی را ترویج میکند و فراخوانها برای بازگرداندن سلطنت را تقویت میکند. این کارزار بر “آواتارها” تکیه دارد؛ شخصیتهای آنلاین جعلی که در شبکههای اجتماعی خود را شهروندان ایرانی جا میزنند».(25/10/1404)
3. کشورهای اروپایی، فشار سیاسی و مشروعیتسازی برای مداخله؛ برخیکشورهای اروپایی و کانادا با انتشار بیانیههایی، ضمن محکومیت اقدامات دولت ایران، با معترضان اعلام همبستگی کردهاند. اگرچه نفوذ عملیاتی اروپا محدود ارزیابی میشود، اما این اقدامات در راستای فشار سیاسی بینالمللی و مشروعیتسازی برای مداخلات بیشتر است.
1/3- پیشنهاد و تلاش اروپاییها برای قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروههای تروریستی و تحریم هدفمند آن، نمونههایی از این فشار سیاسی است که به بهانه حقوق بشر پیگیری میکنند.
2/3- رفتار دوگانه اروپاییها حتی صدای خانم ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه را نیز درآورد. وی با تقبیح رفتار دوگانه اروپا در خصوص ایران و گرینلند گفت: بهتر است مقامات اتحادیه اروپا بهجای ریاکاری و حمایت آشکار از آشوبها در ایران، که نقض قواعد بینالمللی است، بر «گرینلند» تمرکز کنند که آمریکا به دنبال تصاحب آن است. آیا اروپاییها نمیخواهند از خود بپرسند که چرا اتحادیه اروپا بیشتر به ایران توجه میکند تا به گرینلند؟ فکر نمیکنید وضعیت ایران بهانهی نجات مقامات اروپایی است تا توجه مردم اروپا را از واقعیت تصاحب بدون همهپرسی گرینلند منحرف کنند؟(24/10/1404)
تحلیل نهایی، پروژه مشترک براندازی نرم و سخت؛ اظهار مقامات ایرانی مبنی بر «عملیات تروریستی هماهنگشده از خارج»، گویای ماهیت این تحرکات است. رفتار کشورهای فوق یک پروژه ترکیبی را نشان میدهد: آمریکا با تهدید نظامی و حمایت فنی، رژیم صهیونیستی با تحریک امنیتی و اغتشاش، و برخی کشورهای اروپایی با فشار دیپلماتیک و رسانهای، همگی در راستای تشدید بحران و تحمیل هزینه به نظام جمهوری اسلامی عمل میکنند. هدف نهایی، تسلیم ایران از طریق مهار اقتدار منطقهای و ایجاد بیثباتی در داخل ایران است. تجربه تاریخی نشان میدهد که این کشورها از هر نارضایتی اقتصادی یا اجتماعی در ایران به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف سیاسی و امنیتی خود استفاده میکنند و کمترین دغدغه آنان، رفاه واقعی ملت ایران است
منبع: پرسمان سیاسی شماره 24