به دنبال ماجراجوییهای اخیر آمریکا علیه ایران در خلیج فارس، چین از «طرفهای مربوطه» خواست آتشبس را رعایت کنند.
پکن از تهران و واشنگتن خواسته است که آتشبس در جنگ آمریکا و اسرائیل علیه ایران را رعایت کنند.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که موارد متعددی از نقض آتشبس از جمله تحرکات ارتش آمریکا علیه قایقهای ایرانی و ورود پهپادها و جنگنده آمریکایی به حریم هوایی ایران گزارش شده است.
مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه، در یک نشست خبری گفت: «ما از طرفهای مربوطه میخواهیم که به تعهدات آتشبس خود عمل کنند، اختلافات را از طریق مسالمتآمیز حل کنند... و احیای زودهنگام صلح را ترویج دهند.»
روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیهای از شناسایی و رهگیری یک فروند پهپاد MQ۹، یک فروند پهپاد RQ۴ و جنگنده متجاوز F۳۵ خبر داد و متذکر شد:؛ سپاه پاسداران نسبت به هرگونه نقض آتشبس از سوی ارتش متجاوز آمریکا هشدار میدهد و حق پاسخ متقابل را برای خود مشروع و قطعی میداند.
در اطلاعیه روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده است، ارتش تروریستی آمریکا در ادامه ماجراجوییهای مداخلهگرایانه در منطقه و رفتارهای متجاوزانه، در منطقه خلیج فارس وارد حریم هوایی ایران شد و یگانهای پدافندی سپاه پاسداران در راستای دفاع از حریم سرزمینی کشورمان پس از پایشهای اطلاعاتی دقیق، یک فروند پهپاد MQ۹ را شناسایی و ساقط کرد.
همچنین با شلیک به یک فروند پهپاد RQ۴ و جنگنده متجاوز F۳۵ آنان را وادار به فرار و خروج از حریم سرزمینی کرد.