بین الملل >>  سیاست خارجی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۵ - ۰۹:۰۹  ، 
شناسه خبر : ۳۹۲۸۷۶
معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکرات فنی کشورمان از توافق درخصوص ترتیبات مذاکرات آتی خبر داد.

کاظم غریب‌آبادی، معاون وزیر امور خارجه گفت: بعد از برگزاری نشست کمیته عالی‌رتبه پیگیری اجرای یادداشت تفاهم اسلام‌آباد در روز یک‌شنبه که تا بامداد دوشنبه ادامه داشت، گفتگوهای فنی برای تعیین سازوکارهای اجرایی یادداشت تفاهم و بیانیه صادره در پایان نشست عالی‌رتبه نیز انجام و تفاهمات لازم، حاصل شد.

غریب‌آبادی افزود: بر اساس تفاهمات حاصله، مذاکرات آتی زیر نظر کمیته عالی‌رتبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه کشورمان، معاون اول رئیس جمهور آمریکا، و نخست‌وزیران پاکستان و قطر انجام خواهد شد، همچنین، تصمیم گرفته شد چهار کارگروه خاتمه تحریم‌ها، هسته‌ای، بازسازی و توسعه اقتصادی، و نظارت و اجرا تشکیل شود.

رئیس هیئت مذاکرات فنی کشورمان همچنین تصریح کرد: بر اساس تفاهمات کمیته عالی‌رتبه و بیانیه پایانی گفتگوهای شب گذشته نیز مقرر گردید یک نقطه تماس میان کشورهای عضو یادداشت تفاهم برای عبور ایمن کشتی‌های تجاری از تنگه هرمز و یک واحد جلوگیری از درگیری در لبنان میان کشورهای عضو و پاکستان و قطر تشکیل گردد.

غریب‌آبادی اضافه کرد: رؤسای هیئت‌های فنی چهار کشور ضمن نظارت بر فعالیت کارگروه‌ها و دو واحد مزبور و هدایت آنها، به کمیته عالی‌رتبه گزارش خواهند کرد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: در گفتگوهای فنی، پیگیری‌های لازم جهت صدور مجوز عام برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی ایران و فرآورده‌های نفتی و تمامی خدمات مربوطه و همچنین تفاهمات مربوط به آزادسازی دارایی‌های مسدودشده نیز به‌عمل آمد، بر همین اساس، مجوز عام برای فروش نفت و محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی و خدمات مربوطه از سوی طرف آمریکایی صادر شد و در سایت اوفک نیز منتشر گردید، همچنین، قرار شد تفاهمات امضاشده درخصوص آزادی وجوه مسدودشده به‌مبلغ 12 میلیارد دلار (دو مبلغ شش میلیارد دلاری)، بلافاصله وارد مرحله اجرایی شود.