صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۵ - ۰۰:۰۱  ، 
شناسه خبر : ۳۹۲۹۶۷
با توجه به بی‌اعتمادی عمیق به آمریکا، به نظر می‌رسد که اگرچه ایران صادقانه درصدد حل مسأله با آمریکا می‌باشد، اما مسئولان نیک می‌دانند که تفاهم‌نامه موجود ماهیت تاکتیکی دارد و نباید چندان به آن امید بست. دقت به این نکته از سوی منتقدان می‌تواند از شدت انتقاد‌های آنها به تیم مذاکره‌کننده کشورمان بکاهد.
پایگاه بصیرت / مصطفی قربانی

معافیت تحریمی نفت و محصولات پتروشیمی ایران و آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران، در کنار تلاش آمریکا برای بی‌اثرسازی کنترل تنگه هرمز از سوی ایران با ایجاد کریدوری در سواحل عمان و موارد دیگری، چون عدم‌خروج صهیونیست‌ها از جنوب لبنان و... حاوی چند نکته است:

۱. آمریکا با درک نیاز ایران به گشایش‌های تحریمی تلاش می‌کند تا با رفع جزئی تحریم‌های ضدایرانی، زمینه را برای تحقق اهداف خود در قبال ایران فراهم کند؛ بدین ترتیب که با گروگان گرفتن اقتصاد ایران، سبب بی‌عملی ایران در قبال جنوب لبنان و پیشبرد سیاست‌های آمریکا در تنگه هرمز شود.

۲. کیفیت کنش‌گری آمریکا در این قضیه نشان می‌دهد که آنها به تفاهم‌نامه موجود با ایران نگاه کاملاً تاکتیکی و برای رفع نیاز‌های خود داشته و درصدد حل مسأله با ایران نیستند.

۳. با توجه به بی‌اعتمادی عمیق به آمریکا، به نظر می‌رسد که اگرچه ایران صادقانه درصدد حل مسأله با آمریکا می‌باشد، اما مسئولان نیک می‌دانند که تفاهم‌نامه موجود ماهیت تاکتیکی دارد و نباید چندان به آن امید بست. دقت به این نکته از سوی منتقدان می‌تواند از شدت انتقاد‌های آنها به تیم مذاکره‌کننده کشورمان بکاهد.

۴. شرایط موجود، ادامه نبرد اراده‌ها در قالب دیگری است. از این‌رو، همانند برهه جنگ، استحکام اراده قوی ایران برای تحقق شرایط خود به‌ویژه در تنگه هرمز و جنوب لبنان باید مدنظر قرار گیرد مانند اقدام سریعی که امروز در پاسخ به شیطنت آمریکا در تنگه هرمز صورت گرفت.