تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۴ - ۱۴:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۸۶۹۳۸

تلاش آمریکا برای ناامن‌سازی منطقه از دروازه سوریه

یک تحلیلگر عراقی درباره تحولات خطرناک سوریه و تلاش آمریکا برای ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه هشدار داد.

در سایه تحولات سریع و اخیر در سوریه به ویژه بعد از درگیری‌هایی که میان عناصر حکومت ابومحمد جولانی با نیروهای دموکراتیک سوریه موسوم به «قسد» انجام شد و در نهایت با یک توافق آتش بس مشکوک همراه بود، تحلیلگران و ناظران امور معتقدند که این وقایع بیانگر تغییرات نظامی و سیاسی بسیار حساس و البته خطرناک در سوریه است که بر سایر کشورهای منطقه و در راس آنها عراق نیز تاثیر خواهد گذاشت.

محمد حسن السعدی، نویسنده و تحلیلگر سیاسی عراقی در این زمینه اعلام کرد که قطع حمایت آمریکا از نیروهای دموکراتیک سوریه، این نیروها را کاملاً در معرض خطر قرار داده و آنها را مجبور کرده که به تدریج به مناطق امن‌تر در شمال سوریه عقب نشینی کنند و بخش وسیعی از مناطق تحت تصرف خود را در اختیار عناصر جولانی قرار بدهند.

السعدی در گفتگو با شبکه المسیره یمن اظهار داشت: وضعیت فعلی منجر به ظهور بقایای گروه‌های تروریستی بعد از باز شدن در زندان‌ها و آزادی خانواده‌ها و افراد وابسته به گروه تروریستی- تکفیری داعش شده است. همانطور که دیدیم، توافقی تحت نظارت آمریکا برای خروج عناصر داعش از زندان‌های سوریه و انتقال آنها به عراق حاصل شد.

وی افزود: عراق اقدامات امنیتی دقیق و سختگیرانه‌ای اتخاذ کرده و سه مکان را برای بازداشت این عناصر تروریستی تعیین کرده است: زندان السوس در سلیمانیه، زندان ناصریه در استان ذی قار و زندان کراکر در فرودگاه بین المللی بغداد. در میان این عناصر تروریستی، افرادی که تبعه عراق هستند، طبق قانون عراق محاکمه می‌شوند و غیر عراقی‌ها باید به کشورهای خود بروند.

این نویسنده و تحلیلگر عراقی گفت: اما کشورهای اروپایی از این موضوع طفره می‌روند و از بازگرداندن اتباع خود در میان این گروه‌های تروریستی خودداری می‌کنند. اگر این کشورها همچنان از بازگرداندن اتباع خود طفره بروند، عراق از آنها خواهد خواست تا حمایت مالی و لجستیکی برای نگهداری از این زندانیان به عمل بیاورند، زیرا نگه داری از آنها مستلزم داشتن زیرساخت‌ها و منابع قابل توجه است.

وی در مورد نقش آمریکا هم گفت که ایالات متحده به دنبال بی‌ثبات کردن منطقه، تشدید تنش‌ها و تهدید کشورهای منطقه از جمله وضعیت داخلی عراق و امنیت همسایگان آن است. بغداد به دلیل ادامه سیطره آمریکا بر درآمدهای نفتی عراق، با فشار مالی بالایی مواجه است و همه کشورهایی که اتباع تروریست آنها به عراق منتقل شده‌اند، باید مسئولیت خود را بر عهده بگیرند.

تحلیلگر مذکور عراقی در ادامه سخنان خود اظهار داشت که حضور سران نظامی و امنیتی با ملیت‌های مختلف در دستگاه امنیتی حکومت جدید سوریه، بیانگر تحولات خطرناکی است. عراق با این واقعیت، عاقلانه و عمل گرایانه برخورد می‌کند و اولویت آن، محافظت از امنیت داخلی خود و نیز امنیت کل منطقه است.

این سخنان بعد از آن است که 3 روز قبل آمریکا در اقدامی خطرناک علیه امنیت و ثبات عراق، کار انتقال تروریست‌های زندانی داعشی از سوریه به عراق را آغاز کرد.

ستاد تروریستی فرماندهی مرکزی آمریکا اعلام کرد: ماموریت انتقال زندانیان داعشی را از سوریه به عراق آغاز کرده و آنها را در بازداشتگاه‌های امن قرار دادیم.

این ستاد افزود: انتظار داریم که تعداد زندانیان داعشی که از سوریه به عراق منتقل خواهند شد، به 7 هزار نفر برسد.

این درحالی است که هشدارهای زیادی درباره نقشه خطرناک آمریکا با انتقال زندانی داعشی از سوریه به عراق مطرح شده و ناظران امور معتقدند آمریکا بار دیگر در پی بی‌ثبات کردن اوضاع عراق در راستای اجرای نقشه‌های خود در کل منطقه است و صدور دوباره داعش به عراق به مثابه پرتاب یک بمب انفجاری جدید به این کشور است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات