دلیل شکلگیری طبقه جدید در جناح اصولگرای مجلس، اختلاف دیدگاه و اختلاف روش در نحوه حصول مقاصد و منافع بود. سبحانی در گفتوگو با ایسنا به تشریح دلایل انشقاق در جناح اصولگرای مجلس پرداخت و تصریح کرد: افراد تا مادامی که برای اداره امور کشور کنار یکدیگر قرار نگرفتهاند طبعا زمینه تصمیمگیری مشترکی نداشتهاند که بخواهد این احساس درونشان شکل گیرد که ممکن است روزی با یکدیگر اختلاف دیدگاه یا اختلاف مدیریتی بیدا کنند، ولی وقتی در مسند قانونگذاری یا امور اجرایی قرار میگیرند، دچار اختلاف دیدگاه یا اختلاف سلیقه میشوند و اگر اختلافی بین اصولگرایان به وجود آمده است بیشتر از این ناحیه است. عضو موسس جریان اصولگرایان مستقل با ابراز بیتمایلی نسبت به خطبندیهای سیاسی، گفت: گوارا نیست که یک فرد اصولگرا، اصلاحطلبی را دنبال نکند یا یک فرد اصلاحطلب معتقد به آرمانهای انقلاب اسلامی، اصول این انقلاب را قبول نداشته باشد به همین دلیل خیلی به مرزبندیهای این چنینی قائل نیستم.
نماینده دامغان افزود: بدیهی است که 30 سال، میتواند افراد مختلفی را با سنین، دیدگاهها و تحصیلات مختلف و از نسلهای مختلف پرورش دهد. هیچ منطقی وجود ندارد که لزوما جوانترها، تحصیلکردگان طراز اول یا ریشسفیدان قوم، کلیه مواضع سیاسی متقدمان یا متاخران را پذیرفته و نسبت به آن متعهد باشند. نماینده دامغان در مجلس در واکنش به این پرسش که چرا مجلس و دولت اصولگرا هنوز نتوانستهاند بر سر مفهوم «عدالت» هم نظر شوند؟ گفت: کسی درباره ضرورت وجود «عدالت» اختلافنظری ندارد ولی وقتی دولت در اختیار گروهی قرار میگیرد که درصدد پیاده کردن افکارش برمیآید، ناگزیر باید دست به اقداماتی بزند که آن اقدامات افراد دیگری را در میان همفکران یا جناح مقابل که ممکن است با آن اقدامات روشها موافق نباشند، به عکسالعمل وادارد.