صادق زیباکلام - صفحه 12

برچسب ها
صادق زيباكلام در گفت‌وگو با «اعتماد»:
اشاره: صادق زيباكلام، استاد دانشگاه و تحليلگري است كه گاه با نقدهايش به ساختارهاي حاكميتي و گاه با انتقاد تند و تيز در جبهه اصلاحات شناخته مي‌شود. شايد نقطه عطف مورد توجه قرار گرفتن صحبت‌هاي او نيز همين خصيصه باشد كه صريح و صادقانه نظراتش را بيان مي‌كند. امروز نيز در آستانه معرفي كابينه او شنيده‌هايش را موجب برآوردن انتظارات از كابينه روحاني نمي‌داند و معتقد است اصلاح‌طلبان به دليل حمايتي كه از روحاني كردند در برابر مردم مسوولند و بايد از راه نقد صريح مواضع و عملكردهايي كه غلط مي‌پندارند ايفاي مسووليت كنند. زيباكلام اگرچه نقدهاي جدي به روند انتخاب كابينه دولت دوازدهم دارد و نبود وزرايي از اهل سنت، اقوام مختلف و زنان را نقطه ضعف روحاني مي‌داند اما به يك نكته مهم نيز اشاره مي‌كند و آن اينكه حتي اگر از ابتدا مي‌دانستيم كابينه روحاني با اين افراد تشكيل خواهد شد باز هم در حمايت از او و تلاش براي راي آوري‌اش كوتاهي نمي‌كرديم. او همچنين معتقد است همين كابينه كه امروز بخش‌هايي از آن پديدار شده و مشخص شده به‌طور مثال وزير زن ندارد در ترازي بسيار بالاتر از دولت احتمالي رقباي روحاني در انتخابات ارزيابي مي‌شود، بنابراين حمايت اصلاح‌طلبان از روحاني يك حمايت مقطعي و صرفا در دوره انتخابات نبوده و بايد در طول 4 سال تداوم داشته باشد.
کد خبر: ۳۰۳۹۱۱    تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۲۶

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با «آرمان»:
مقدمه: محمدباقر قالیباف حدود ۱۲ سال است که هدایت شهرداری تهران را بر عهده دارد. از جمله دستاوردهای وی در این مدت بدهی ۶۰ تا ۷۰‌هزار‌میلیارد تومانی شهرداری تهران است. وی به جای کاهش تعداد نیروهای شهرداری، به منظور نظارت پذیری بیشتر، در طول دوران مسئولیت خود ۷۰‌هزار نفر را به بدنه شهرداری اضافه کرده است. هرچند قالیباف این روزها به خدمات اجرایی خود در شهر تهران می‌بالد، اما براساس برنامه، شهردار تهران باید سالانه ۳۰ کیلومتر به طول متروی تهران اضافه می‌کرد، درحالی که وی در طول این مدت، تنها سالانه ۷ کیلومتر مترو ساخته است. از سوی دیگر شهرداری تهران در طول این مدت ۶۵‌درصد بودجه اداره شهر را از محل فروش تراکم و عوارض ساخت و ساز تامین کرده است‌. از این رو تهران به جنگلی از بتن و فولاد تبدیل شده که هر روز هم بر تعداد برج‌های آن افزوده می‌شود. همچنین روزانه هفت‌هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود که شهرداری آنها را می‌سوزاند. درحالی که می‌شد از چنین حجمی از زباله، کود کمپوست به‌دست آورد و با کاستن و حتی حذف شیرابه‌های آلوده‌کننده حاصل از کوه زباله، گام‌های بلندی در حفاظت از محیط‌زیست شکننده و بسیار حساس اطراف تهران برداشت. این موارد در گفت‌وگوی صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران با «آرمان» مطرح شد. به بهانه هجمه‌های شدید محمدباقر قالیباف به حسن روحانی با صادق زیباکلام گفت‌و‌گو کردیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۳۰۲۴۷۳    تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۲