امام خمینی«ره» - صفحه 104

برچسب ها
کد خبر: ۵۲۰۲۷    تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۷/۲۲

قم: احمد اکبری مقدمه: «گفتمان عدالت » , یگ گفتمان اساسی است , همه چیز ماست . منهای آن , « جمهوری اسلامی » هیچ حرفی برای گفتن ندارد , ... این گفتمان را باید همه گیرکنید , به گونه ای که هر جریانی , هر شخصی , هر حزبی و هر جناحی سرکار بیاید , خودش راناگزیر بیند , که تسلیم این گفتمان شود , یعنی برای عدالت تلاش کند , و مجبور شود , پرجم عدالت را بر دست بگیرد.(1) با توجه به اینکه « عدالت اجتماعی » در کنار اصول پنجگانه ی اعتقادی شیعه , که قوام بخش « قیام اصلاحی » امام (قدس سره )محسوب می گردند , به عنوان یکی از مهم ترین معیارهای اسلامی بودن « حکومت اسلامی » محسوب می گردد. در این نوشتار جایگاه « عدالت اجتماعی » « قیام اصلاحی » امام (قدس سره ) مورد کنکاش قرار می گیرد. ایشان عدالت دوستی و ظلم ستیزی را امری فطری قلمدادنموده و در این رابطه می فرمایند : « از فطرت های الهیه , حب عدل و خضوع در مقابل آن , و بغض ظلم و عدم انقیاد در پیش آن است » . (2) همچنین ایشان یکی از صفات و وظایف مهم شیعیان امام علی (علیه السلام ) را قیام به برقراری « عدالت اجتماعی » دانسته و در این رابطه می فرمایند: ما وظیفه داریم , مردم مظلوم و محروم را نجات دهیم , ما وظیفه داریم , پشتیبان مظلومین و دشمن ظالمین باشیم . همین وظیفه است , که امیرالمومنین (علیه السلام ) در وصیت معروف به دو فرزند برزگوارش تذکر می دهد و می فرماید : « وکوناللظالم خصما , و للمظلوم عونا » . (3) « و دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید » . علمای اسلام موظف اند , با انحصارطلبی واستفاده های نامشروع ستمگران مبارزه نمایند.(4) بعداز بیان مقدمه ی مذکور معانی اصطلاحی سه واژه ای دراین مبحث , « عدالت اجتماعی » , « نابرابری اجتماعی » و « تبعیض اجتماعی » , همچنین جایگاه « عدالت اجتماعی » , همچنین جایگاه « عدالت اجتماعی » در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار می دهیم.
کد خبر: ۴۸۰۶۲    تاریخ انتشار : ۱۳۹۱/۰۷/۱۹