با وجود آن که ترامپ از تمدید سه هفتهای آتش بس در لبنان خبر داده بود، نتانیاهو دستور حملات به جنوب لبنان را داده که در این رابطه نکاتي قابل ذکر است:
- راهبرد اصلی رژیم صهيونيستي در برابر حزب الله، بازدارندگي توأم با عملیات محدود است. بدینمعنا که حزبالله به قواعد تغییر دهنده بازی دست پیدا نکند. در واقع حزبالله به بازسازي خود اقدام نکند و در شرایط منفعتی باقی بماند. - راهبرد دوم وارد کردن ضربات پيشگيرانه به حزب الله است. این ضربات در قالب حمله به مراکز حزب الله و ترور فرماندهان آن است. حملات اسرائیل قبل از جنگ ۴۰ روزه بر این مبنا استوار بود که هم اکنون نیز در دستورکار قرار گرفته است.
- صهیونیستها معتقدند که حزب الله در شرایط فعلی در وضعیتی قرار گرفته که میتوان از آن بهرهبرداری کرد. زیرا دولت لبنان نیز در این مساله به دنبال فشار بر حزب الله است. در نتیجه یک سناریوی مطلوب برای صهیونیستها وقوع جنگ داخلی است که البته این امر بسیار بعید است. اما عدم وقوع جنگ داخلی، صهیونیستها را به سمت تشدید دوقطبیهای داخلی در لبنان سوق داده است. به گونهای که حزب الله بر مقاومت و پايان اشغالگری تاکید دارد و برخی در داخل لبنان به مذاکره و سازش.
- رژیم صهیونیستی با حمله به جنوب لبنان، آتش بس را نقض کرده و برخی معتقدند که این اقدام را با دو هدف مشخص انجام داده است:
اول؛ از شکلگیری مذاکرات ایران و آمریکا جلوگیری کند. زیرا این حملات نقض آتش بس خواهد بود و به یکی از موارد اختلافی ایران و آمریکا تبدیل خواهد شد.
دوم؛ این رژیم خود را برای جنگ با ایران آماده خواهد کرد. حال این جنگ ممکن است از سمت رژیم صهیونیستی صورت گیرد یا ایران در پاسخ به نقض آتشبس اقدامی را انجام دهد
منبع: پرسمان سیاسی هفته سال دوم شماره 46