آمریکا در جریان تنشهای اخیر میان ایران و رژیم صهیونی بار دیگر نشان داد که به صورت کامل پشت اقدامات تجاوزکارانه تلآویو قرار دارد. رئیس جمهور آمریکا، در حالی که عملاً دست رژیم اشغالگر را برای هرگونه عملیات نظامی در لبنان باز گذاشته و خود نیز مکرراً توافقهای آتشبس را نقض کرده است، در اقدامی نمایشی از هر دو طرف خواست تا شلیکها را متوقف کنند. این درخواستها ژستی فریبنده محسوب میشوند و هدف آن صرفاً کنترل شرایط میدانی و مدیریت فشارها به نفع رژیم صهیونی است.
واقعیت این است که هیچ جنایتی از سوی رژیم صهیونی بدون هماهنگی کامل با مقامات آمریکایی انجام نمیشود. واشنگتن از طریق مشاورههای امنیتی، اطلاعاتی و حمایتهای مستقیم، نقش محوری در برنامهریزی عملیاتها و حفظ توان عملیاتی تلآویو ایفا میکند. بنابراین، تلاش آمریکا برای نمایش میانجیگری، پوششی برای استمرار سلطه و نفوذ بر روند تحولات منطقه است.
تا به امروز ژستهای فریبنده آمریکاییها صرفاً به منظور ایجاد فضایی قابل مدیریت برای رژیم صهیونی طراحی شدهاند و هیچ ارزش دیگری برای کاهش تنش ندارند. این رویکرد نشان میدهد که واشنگتن در پس پرده، فقط به نفع رژیم صهیونی عمل میکند و نه برای تضمین امنیت ملتها یا صلح پایدار در منطقه.
اقدامات و اظهارات آمریکا طی این تنشها ثابت کرده که موضع رسمی این کشور فقط و فقط حول منافع رژیم غاصب صهیونی است و هیچ راهبرد واقعی برای بازگرداندن آرامش در منطقه دنبال نمیشود. تلاشهای فریبنده برای توقف آتش، تنها نمایشی سیاسی برای مدیریت میدانی به سود صهیونیست ها و تثبیت نفوذ آمریکا بر جریانهای امنیتی منطقه است. این واقعیت، ابعاد دخالت آمریکا در منازعات منطقه را بیش از پیش آشکار میکند و نشان می دهد که هرگونه صلح واقعی بدون تغییر نقش واشنگتن در پشت پرده، دستیافتنی نخواهد بود.