صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۴ - ۰۶:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۸۸۰۴۳

اگر تروریست‌ها مردم را قتل عام کردند چرا اینترنت را قطع کردید تا فیلم‌ها و عکس‌های جنایت‌آنها منتشر نشود و مردم ایران و جهان آگاه نشوند؟

این موضوع می‌توانست کاربردی دو جانبه داشته باشد، یعنی در کنار استفاده نیروهای ارزشی و مدافع ایران که می‌توانستند با انتشار فیلم‌ها و عکس‌های جنایت‌آمیز تروریست‌ها و اغتشاشگران علیه مردم بی‌گناه و نیروهای انتظامی و امنیتی بر آگاهی مردم ایران و جهان بیافزایند، جبهه مقابل هم با امکانات و جبهه مجهز رسانه‌ای و مجازی که در اختیار داشتند می‌توانست اهداف جعلی و دروغ خود را در راستای جنگ شناختی و عوض کردن جای جلاد و شهید پیگیری کند. لذا قطع اینترنت به عنوان روشی برای کنترل آشوب، در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اقدام عمدتاً در دوره‌های اعتراضات سیاسی انجام می‌شود و از سوی حکومت‌ها به عنوان ابزاری برای محدود کردن اطلاعات و جلوگیری از هماهنگی شورشیان استفاده می‌شود. به یاد داریم که دولت آمریکا با وجود انبوه پیام‌رسان‌ها و رسانه‌های آمریکایی، تحمل یک شبکه پیام‌رسان چینی به نام تیک‌تاک را نداشت و با برخورد شدید آن را تصاحب کرد.

در حوادث دیماه هم قطع اینترنت با هدف قطع ارتباط و جلوگیری از ساماندهی و هماهنگی آشوب‌گران آموزش‌دیده و حرفه‌ای برای حفاظت از جان و مال مردم انجام شد. در همین راستا، می‌توان گفت قطعی اینترنت بعد از جنگ هم برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر بوده است؛ هرچند انتشار تصاویر و سوء استفاده از آنها برای فعال‌سازی مجدد فتنه و احتمالا تداوم کشته‌سازی هم که جزء اهداف اصلی و حتی دستاوردهای متفاوت آنها در این دوره از اغتشاشات بوده، در این نگرانی و قطع اینترنت بی‌تاثیر نبوده است. در واقع، اگر بر اساس محاسبه مزایا و معایب یا سود و زیان هم این اقدام را بسنجیم، به نظرمی‌آید با توجه شرایط و طراحی دشمنان برای سواستفاده، معایب انتشار تصاویر بیشتر از مزایای آن بوده است. البته این اقدام هوشمندانه باعث شد که آنها در بهره‌برداری از نت استارلینگ هم ناکام بمانند. متولیان این اینترنت متحیر هستند که چگونه ایران توانست ارتباطات این‌گونه‌ای را هم در۸۰ درصد ناکام بگذارد.  البته ممکن است در آینده در این زمینه دستاوردهای پیشرفته‌تری را به کار گیرند که لازم است ما هم راهکارهای جدیدتری را پیدا کنیم. در همین ایام از طریق سیمای جمهوری اسلامی تصاویر فراوانی از جنایت اغتشاشگران نمایش داده می‌شود که می‌تواند حجم، عمق و میزان جنایات و دقت و ظرافت طراحی‌های دشمنان را به نمایش بگذارد و بر آگاهی و بصیرت مردم والبته هوشیاری و ترمیم ضعف‌های احتمالی نیروهای انتظامی و امنیتی بیافزاید. 

منبع: پرسمان سیاسی هفته شماره 36

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات