بی انصافی است اگر نهادهای اطلاعاتی و امنیتی را در این موضوع کاملا منفعل و بی خاصیت معرفی کنیم. این نهادها پیش بینی این تحرکات فتنه سازی دشمنان را داشتند و در حد توان خود اقدامات پیشگیرانه ای نظیر:
- هشدار به مخالفین و معاندین شناسنامه دار و با سابقه که تحت اشراف و رصد هستند
- بازداشت برخی از لیدرهای با سابقه قبل از شروع به اقدام مسلحانه
- مدیریت دقیق بر مرزهای حساس در جنوب شرق و شمال غرب
- زیر ضربه بردن عناصر تجزیه طلب در دو سوی مرزها در مناطق فوق الذکر
- بیانیه شورای عالی دفاع و تهدید به حمله پیش دستانه برای اولین بار
- پیامهای رسمی و غیر رسمی به دشمن مبنی بر توانایی ایران در انتقال ناامنی به حوزه های دشمن
انجام دادند لیکن به دلایلی چون
- وجود سلاح قاچاق به صورت فراوان در کشور
- وضعیت اقتصادی نامناسب مردم و وجود انگیزه های مالی برای پیوستن برخی افراد ضعیف النفس به دشمن
- اشراف تکنولوژیک دشمن بر فضای افکار عمومی کشور و ذائقه های جامعه ایرانی
- نداشتن محذوریت قانونی ، اعتقادی یا اخلاقی توسط دشمن در حمله به اماکن عمومی و مردم عادی
- استفاده از تاریکی شب و نیز شلوغی خیابانها و پناه گرفتن در بطن مردم
- پراکندگی فراوان و استفاده از استراتژی محله محور با توجه به تمرکز نیروهای امنیتی بر حفاظت از مراکز حساس سیاسی ، امنیتی یا اقتصادی
پیشگیری صد در صد از این خسارات امکان پذیر نبود
منبع: پرسمان سیاسی شماره 24